Vad för trender syns i stadsbilden i dag, särskilt i städer som i Stockholm och Göteborg? Varför är foodtrucks större än någonsin trots att fenomenet i sig inte är nytt? Mer om detta nedan.
Det som är konstaterat sedan tidigare, och självklart för de flesta, är att det är bra att äta bra. Detta gäller inte bara måltider men även fruktstunder och mellanmål. Men samhällsnormen säger också vad som är rätt att äta, och just nu tycks det i alla fall i Stockholm vara att äta mat från nördiga foodtrucks.
Det finns en stor hype kring fenomenet att äta från en foodtruck, även fast foodtrucks i sig inte är nytt. Ju mer nischat och ekologiskt desto bättre. Om lastbilen till exempel har sin egna tillverkade chili blir det ännu mer exotiskt, närodlat och poppis. Det finns allt från burgare på amerikanskt vis till morotssoppa och riktigt nyttiga frukostar att köpa i de olika bilarna som står flankerade på olika välanvända gator runt om i Stockholm.
En trend från matglada landet väster om Atlanten
Trenden, kommer som de flesta andra trender i Sverige, från USA. En bidragande orsak till att foodtrucksen blivit så populära är att det tydligen lätt går att skapa sig en större, lojal publik i sociala medier. Det bygger upp förväntningar, gör så att folk pratar om ifrågavarande foodtruck samt ökar därmed hypen. Själva idén att maten serveras i en bil som sedan kan åka runt och stå på olika platser verkar göra fenomenet än mer framgångsrikt, det ger känslan av att ”du har en dag på dig att äta maten från oss, sedan åker vi vidare till en annan plats och du har ingen aning om när du får äta från oss igen”. Det gör säkerligen att det infinner sig en känsla av ”nu eller aldrig” hos konsumenter som hungrigt läser vad för smaskig mat som serveras, på skyltarna längs foodtruckens sidor. Motiverande tydligen, och lite spännande säkert. Trenden kanske har avtagit lite men många tror att den är här för att stanna.