Det är kommit fler och fler ekomärken i matbutikerna genom åren, men ett märke sticker ut extra mycket. Det är Kung Markatta och Urtekram, under Midsona som gör över hundra miljoner i vinst varje, samtidigt som konkurrenterna går sämre.
Intresset för ekologiskt ökar, något som vi tidigare skrivit om. Men hur ser det ut med varumärken som det går bra för, när det kommer till ekomat? Där ligger kung Markatta och Urtekram överlägset i toppen. Konkurrenterna drar inte alls in lika mycket. Sedan finns det många egna ekomärken i matbutikernas egna sortiment.
”Sveriges ekojätte är Midsona, med huvudkontor i Malmö. Moderbolaget är relativt okänt men många ekokonsumenter känner till varumärkena Kung Markatta, som säljer allt från konserver till godis, och Urtekram, som tillverkar både mat och hygieniprodukter”, skriver SVD.
Tre svenska bolag kartlagda och jämförda
I samma artikel från SVD skriver man om tre svenska bolag som kartlagts och jämförts med varandra. Dessa är Reneé Voltaire, Saltå Kvarn och Midsona (som äger Kung Markatta). Förstnämnda finns i var och varannan butik och gjorde sitt absoluta toppar 2013, efter det har det tyvärr gått sämre. Saltå Kvarn har ett topprankat och starkt varumärke bland kunder, men ekonomin har gått sådär. Vinnaren här är Matsona, och Kung Markatta, som omsatte 1,7 miljarder kronor under 2016 och gjorde en vinst på en summa runt 107 miljoner kronor. Där går det bra, kan man säga, Midsona är dessutom noterat på Stockholmsbörsen.